Algemene tips

Bekkenpijn tijdens de zwangerschap

Vanaf dag 1 van je zwangerschap kun je al klachten hebben. Dit komt doordat vanaf de eerste dag het zwangerschapshormoon in je lijf is en het lichaam en bekken voorbereiden op de groei van de buik en de bevalling. Het hormoon zorgt ervoor dat je banden soepeler worden en er een grotere beweeglijkheid is in het bekken.

De ene vrouw heeft dan al klachten terwijl een andere totaal geen problemen heeft. Er worden in de literatuur verschillende oorzaken genoemd zoals langdurig pilgebruik; sporten zoals turnen, paardrijden, zwemmen; zittend werk en bekend met rugklachten voor de zwangerschap.

De klachten kunnen ook later in de zwangerschap optreden en dat is vanwege het feit dat door omvang toename van de buik de spieren hun werk niet meer kunnen doen en de stabiliteit van het bekken verminderd.

Op dit plaatje kun je zien dat door de groei van de baby de druk in de buik steeds hoger wordt. De druk op de rug en bekken nemen ook toe waardoor er klachten kunnen ontstaan. Je ziet dat vrouwen dan steeds moeizamer gaan bewegen en problemen krijgen met onder andere opstaan, lopen en liggen. De bewegingen worden kleiner of de armen worden meer ingeschakeld. Hierdoor verhoog je de spanning van de spieren aan de binnenkant van de benen en rondom de schouders. Omdat je niet weet wat er aan de hand is of wat je eraan kunt doen wordt je ook bang om te bewegen. Vragen als ” er gaat toch niets kapot?” of  “is dit wel goed voor mijn baby?” zijn heel gewoon.
Het antwoord hierop is “nee” zolang je maar blijft luisteren naar je lichaam en niet over je grenzen gaat.

Dit is van groot belang en geld voor iedereen met lichamelijke klachten dus niet alleen voor vrouwen in de zwangerschap. Iedere dag begin je met een potje energie en na een slechte nachtrust of drukke dag is deze al bijna leeg. Je kunt dan niet verwachten dat je dan die dag of avond nog veel werk kunt verzetten. Kijk goed naar je dag- en weekindeling maar vooral luister naar wat je lichaam aangeeft.